Thursday, 29 September 2016

PENGAJIAN MALAYSIA



(JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL)
DUB1012:PENGAJIAN MALAYSIA

TAJUK EFOLIO: FAKTOR PERKEMBANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU

NAMA PENSYARAH:
PUAN NURAINI BINTI NAWAWI

NAMA PELAJAR
NO PENDAFTARAN
1.   MOHD NUR RASHIDI BIN JAAFAR
02DAD16F1107
2.   ABDULLAH AZIZ BIN MOHD AZALI
02DAD16F1047
3.MHAMAD FAUDZAN BIN NURULHISAM
02DAD16F1099
4.AHMAD FAROUQ BIN AHMAD HESAMUDDIN
02DAD16F1091
5.MOHAMAD ZULKARNAIN BIN ROSMADI
02DAD16F1093
6. ANAS SALIM BIN AYUB
02DAD16F1108


SESI JUN 2016





PENGHARGAAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Bersyukur kepasa Ilahi dengan limpah rahmat yang dianugerahkan kepada saya dan rakan-rakan seperjuangan untuk menyiapkan tugasan ini dengan jayanya.
Pertama sekali, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih dan penghargaan ini kepada  pensyarah kami Puan Noraini Binti Nawawi atas tunjuk ajar yang diberikan untuk kami menghabiskan tugasan ini dengan sukses sekali.
Selain itu, saya juga mengucapkan tahniah kepada rakan seperjuangan Anas Salim , Nur Rashidi ,Zulkarnain ,Mohammad Faudzan ,Abdullah Aziz dan Ahmad Farouq atas kerjasama yang diberikan.
Ucapan penghargaan ini juga saya tujukan kepada rakan-rakan yang lain terutamanya rakan sekelas, DAD1A yang banyak memberikan sedikit ilmu untuk diperkongsikan kepada kami. Sokongan mereka juga amat penting untuk kami supaya tidak mudah patah semangat walau apa juga cabaran yang kami hadapi.
Ahir sekali, saya ingin mengucapkan sepuluh jari tanda penghargaan kepada sesiapa yang terlibat dalam pembikinan folio ini secara langsung atau secara tidak langsung.





ISI KANDUNGAN


BIL
PERKARA
MUKA SURAT
1
PENGHARGAAN
2
2
PENDAHULUAN
4
3     
FAKTOR PERKEMBANGAN ISLAM
5

 i)PERDAGANGAN
5

ii)PERKAHWINAN
7

iii)PERLUASAN KUASA DAN POLITIK
9

iv)AJARAN ATAU IDEOLOGI AJARAN ISLAM
10

v)FAKTOR KESUSASTERAAN
11

vi)PERANAN AHLI TASAWUF,SUFI DAN PENDAKWAH
12
4
TEORI KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU
14

i)TEORI DARI INDIA
14

ii)TEORI DARI CINA
14

iii)TEORI DARI ARAB
14
5
KESIMPULAN
16
6
RUJUKAN
17
7
LAMPIRAN
18



PENDAHULUAN

Telah banyak teori-teori dikemukakan dan diketengahkan tentang cara-cara  kedatangan agama Islam ke Nusantara. Terdapat juga pendapat-pendapat yang berkaitan dengan dongeng seperti penerimaan Islam di dalam Hikayat Raja-raja Pasai dan Sejarah Melayu.
AhIi-ahli sejarah umumnya berpendapat Islam sudah bertapak di Nusantara semenjak abad ke-13. Walaupun tarikh sebenar kedatangan Islam tidak diketahui tetapi dipercayai Perlak merupakan kawasan pertama menerima Islam berdasarkan catatan Marco Polo yang pernah singgah di kawasan tersebut dalam tahun 1292.
Catatan Ibnu Batuttah menguatkan lagi pendapat tersebut kerana menurut catatannya, ketika beliau singgah di Pasai pada tahun 1345, penduduk di situ telah menganut Islam kira-kira satu abad. Dalam kitab Raja-raja Pasai ada menceritakan tentang peristiwa pengislaman raja negeri tersebut iaitu Merah Silu yang kemudian menukarkan namanya kepada Malikul Saleh. Beliau telah diislamkan oleh seorang pengembara Arab bernama Syeikh Ismail.
Di samping itu, ada juga pendapat lain yang mengatakan Islam mula sampai di Pantai Timur Tanah Melayu yang dibawa oleh orang-orang Champa. Pendapat ini dikuatkan Iagi dengan terjumpanya Batu Bersurat di Sungai Terasek Terengganu yang bertarikh 1303. Terdapat juga pendapat yang mengaitkan tentang kedatangan Islam seperti yang terkandung dalam Sejarah Melayu. Jelasnya ahlli-ahli sejarah tidak mempunyai kata sepakat berhubung dengan tarikh dan bagaimana Islam mula tersebar di Nusantara.
Antara faktor-faktor perkembangan islam di Tanah Melayu ialah perdagangan, perkhawinan, perluasan kuasa dan faktor politik, ajaran Islam yang mudah, ideologi Islam itu sendiri, faktor kesusteraan dan peranan ahli tasawuf, sufi serta pendakwah.



FAKTOR PERKEMBANGAN ISLAM

1. Perdagangan
Ramai ahli sejarah bersetuju yang agama Islam telah diperkenalkan di Nusantara melalui perdagangan. Peranan pedagang Islam terutama di zaman permulaan Islam di Nusantara amat penting sekali. Para pedagang dari Arab, India dan Parsi telah menumpukan kegiatan perdagangan di rantau ini semenjak abad ke-8 atau ke-9 Iagi.
Kebanyakkan ahli sejarah barat juga berpendapat agama Islam diperkenalkan di Nusantara melalui perdagangan. Pendapat ini berasaskan kepada tiap-tiap pelabuhan terdapat penduduk-penduduk yang beragama Islam. Contohnya di Melaka dan di Aceh yang merupakan pusat-pusat perkembangan Islam di samping pusat-pusat perdagangan di Nusantara. Di pelabuhan-pelabuhan tadi terdapat jawatan Shahbandar yang berfungsi menghubungkan sultan-sultan yang memerintah dengan pedagang-pedagang yang berdagang, sama ada dari dalam atau luar negeri.
Melaka telah menjadi sebuah negara Islam hasil daripada kegiatan perdagangan . Setelah Melaka menjadi negara Islam, kegiatan dakwah diperluaskan pula ke Jawa dan Brunei melalui cara yang sama. Akhirnya kedua-dua negara itu mengikut langkah Melaka.
Brunai telah menerima agama Islam melalui perhubungan yang rapat dengan pedagang-pedagang Islam. Pedagang-pedagang Jawa yang mempunyai hubungan yang rapat dengan Melaka telah kembali menyebarkan agama Islam di daerah masing-masing. Begitu juga peranan yang dimainkan oleh Aceh setelah jatuhnya Kerajaan Melaka pada tahun 1511 Masehi. Kemewahan yang dimiliki oleh saudagar-saudagar Islam telah menarik hati penduduk tempatan termasuk pihak pemerintah sendiri. Mereka suka dan tertarik hati kepada saudagar Islam kerana kemakmurannya bergantung kepada perdagangan yang dibawa oleh saudagar tersebut.
Melaka juga menjadi pusat pengajaran Islam di Nusantara. Ini dapat dibuktikan dari Melakalah Islam berkembang ke Pulau Iawa. Ahli-ahli perniagaan Jawa beramai-ramai datang ke Melaka dan di samping menjalankan perniagaan. ada di antaranya menerima Islam. Sekembalinya mereka ke Jawa, saudagar-saudagar tadi berusaha memperkenalkan Islam di Jawa. Akhirnya atas usaha saudagar-saudagar tadi, Islam telah berkembang di Jawa. Lantaran itu ramai yang berpendapat Jawa diislamkan oleh Melaka.
Teori bagaimana Islam disebarkan ke alam Melayu telah dikemukakan oleh beberapa orang sarjana Barat. Teori yang tertua sekali menyatakan bahawa agama Islam disiarkan ke alam Melayu melalui saluran Perdagangan seperti yang telah dikemukakan oleh Tom Pires pada tahun 1515. Teori ini menyatakan bahawa proses islamisasi di kepulauan Melayu dilakukan secara aman oleh pedagang-pedaganyang tinggal di beberapa tempat dan berkahwin dengan wanita-wanita setempat. N. Krom berpegang kepada pendapat yang sama dan beliau menekankan tentang persamaan di antara proses islamisasi dengan proses penyebaran agama Hindu di alam Melayu sebelum kedatangan agama Islam. Beliau juga berpendapat bahawa penyebaran agama Islam itu dilakukan oleh pedagang-pedagang Islam. Y.H. Kern juga berpegang kepada teori yang sama dan menambah bahawa, apabila peniaga-peniaga yang kaya telah berkahwin dengan keluarga pemerintah setempat, sedikit demi sedikit mereka dapat menguasai politik negeri berkenaan.
Menurut catatan China pula,pedagang-pedagang Islam sudah ada di kawasan perairan Melayu semenjak pertengahan abad ke-7 lagi. Pedagang-pedagang Islam dipercayai telah mendirikan koloni-koloni mereka di perairan Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera untuk menjalankan kegiatan perdagangan. Selain menjadiperdagangan, saudagar-saudagar tersebut juga menjalankan kegiatan dakwah di kawasan-kawasan yang disinggahi. Ada di antara mereka yang tidak menjalankan kegiatan dakwah tetapi telah memberikan kemudahan kepada golongan pendakwah yang berkhidmat secara langsung dengan mengizinkan pendakwah menaiki kapal-kapal mereka bagi menyebarkan dakwah dari satu pelabuhan ke pelabuhan yang lain. Dengan cara ini Islam dengan cepat tersebar di Nusantara.


2. Perkahwinan

Perkahwinan merupakan faktor utama dalam perkembangan Islam di Nusantara. Ramai saudagar-saudagar luar, sama ada dari Arab atau India yang beragama Islam telah berkahwin dengan wanita-wanita tempatan atau puteri-puteri raja.  Antara saudagar-saudagar terdapat yang menjadi hartawan. Melalui hadiah-hadiah dan pengaruh, mereka dapat berkahwindengan puteri-puteri tempatan.
 Sesetengahnya mempunyai hubungan yang rapat dengan pembesar-pembesar tempatan. Dengan kekayaan yang ada, mereka berjaya mempengaruhi wanita-wanita tempatan untuk dijadikan isteri. Malahan, ada saudagar-saudagar yang dapat berkahwin dengan puteri-puteri dari kalangan anak pembesar terutamanya di zaman Melaka. Perhubungan keluarga teIah memudahkan para pedagang Islam berdakwah secara terus dengan kaum kerabat mereka sendiri.
 Selepas perkahwinan, saudagar-saudagar tadi memperkembangkan agama Islam pada isterinya, keluanga isterinya dan seterusnya pada masyarakat tempatan amnya. Proses yang sama akan berlaku yang berakhir dengan seluruh keluarga diraja tersebut memeluk agama Islam. Sudah menjadi tabiat masyarkat Melayu akan mengikut apa yang dilakukan oleh raja-raja dan golongan bangsawan, jadi bila raja-raja dan pembesar-pembesar menerima Islam, amat mudah dan cepat Islam berkembang di kalangan rakyat bawahan.
Agama Islam juga tersebar melalui perkahwinan  antara raja sesebuah negara dengan puteri raja dari negara yang lain. Proses ini biasanya dipanggiI perkahwinan siasah. Langkah ini turut membantu penyebaran Islam ke sesebuah negara. Umpamanya  perkahwinan Puteri Pasai dengan Megat Iskandar Syah menyebabkan Islam tersebar ke Melaka.
Putera Parameswara yang beristerikan dengan puteri Sultan Pasai yang beragama Islam telah ditauladani oleh pengikut-pengikut dan rakyatnya kerana hendak mendapat limpah kurnia daripada pemerintah dan daripada pergaulan hidup bermasyarakat.

Sebagaimana yang diketahui Melaka mempunyai tanah jajahan takluk yang luas. Melaka berfungsi sebagai pusat perkembangan agama Islam memain peranan utama mengembangkan Islam di tanah-tanah jajahan takluknya seperti ke Siak, Inderagiri, Rokan, Pahang, Perak dan lain-lain. Pada lazimnya
Perkahwinan sering dilakukan di antara putera-puteri Melaka dengan putera-puteri tanah-tanah jajahan tadi. Jadi, putera-puteri Melaka yang beragama Islam bila berkahwin dengan putera-puteri lain sudah pastilah akan memeluk agama Islam terlebih dahulu. Dengan pemelukan Islam oleh raja-raja tempatan tadi dengan mudah Islam berkembang di kalangan rakyat bawahan.Schrieke juga turut menekankan bahawa perkahwinan peniaga Islam yang kaya dengan keluarga diraja setempat telah menjadi faktor utama dalam penyebaran Islam ke seluruh alam Melayu. Walau bagaimanapun, sukar untuk menunjukkan bukti tentang pengislaman yang dilakukan secara besar-besaran di sesuatu daerah tertentu. Hubungan perkahwinan selalunya membawa pengislaman bagi jumlah yang kecil sahaja.
Faktor ekonomi dan sosial menjadi pendorong yang besar ke arah kepesatan berkembangnya agama Islam di kawasan ini. Brunei telah menerima agama Islam melalui perhubungan yang rapat dengan pedagang-pedagang Islam. Pedagang-pedagang Jawa yang mempunyai hubungan yang rapat dengan Melaka telah kembali menyebarkan agama Islam di daerah masing-masing. Begitu juga peranan yang dimainkan oleh Aceh setelah  jatuhnya Kerajaan Melaka pada tahun 1511 Masehi. Kemewahan yang dimiliki oleh saudagar-saudagar Islam telah menarik hati penduduk tempatan termasuk pihak pemerintah sendiri. Mereka ini suka dan tertarik hati kepada saudagar Islam kerana kemakmurannya bergantung kepada perdagangan yang dibawa oleh saudagar tersebut. Mereka kahwinkan puteri-puteri bangsawan dan puteri-puteri orang besar mereka untuk mengekalkan saudagar-saudagar tersebut di tempat itu dan untuk mendapatkan faedah ekonomi. Dengan cara perkahwinanini maka keluarga-keluarga yang terlibat dalam perkahwinan itu dengan sendirinya memeluk agama Islam.



3. Perluasan kuasa dan faktor politik

Dua buah negara yang memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam melalui usaha penaklukan ialah Melaka (pada abad ke-15) dan Acheh (pada abad ke-16 dan 17). Di zaman keagungannya, Melaka telah menakluki banyak daerah dari negeri di Semenanjung dan juga Sumatera seperti Pahang, Kedah, Siak, Rokan dan lain-lain Iagi. Melalui penaklukan ini, Islam telah disebarkan ke negeri-negeri tersebut. Kebiasaannya, raja di sesebuah negeri yang ditawan tidak sukar diislamkan kerana secara sukarela mereka menerima Islam sebagai satu Iangkah untuk mendapatkan layanan yang baik dari pemerintah negeri yang menawannya. Pengislaman raja sesebuah negeri biasanya diikuti oleh rakyat. Ini sudah tentu menambahkan bilangan orang yang menganut agama Islam. Di zaman kekuatan Melaka dan Acheh dahulu, melalui naungan yang diberikan terhadap tanah-tanah jajahannya, ia telah menyelamatkan negeri-negeri tersebut dari jatuh ke tangan kuasa-kuasa Kristian.
Sarjana Barat, Van Leur mengemukakan teorinya yang mengatakan bahawa proses islamisasi di kepulauan Melayu disokong oleh situasi politik dan juga motif politik. Melaka dikatakan menganut agama Islam kerana bermaksud mendapat sokongan pedagang-pedagang Islam. Hal yang sama juga dikatakan dilakukan oleh kerajaan-kerajaan di pesisir kepulauan Indonesia. Negeri-negeri itu menganut agama Islam untuk mengelak dari pengaruh kerajaan Majapahit. Kerajaan-kerajaan Islam yang baru, menuntut sokongan orang Islam untuk mempertahankan kerajaan mereka yang bercorak Islam. Kerajaan--kerajaan ini mengharapkan pertumbuhan aktiviti perdagangan dengan sokongan dari pedagang-pedagang Islam. Van Leur cuba menumpukan faktor-faktor politik dan ekonomi yang menjadi dorongan kuat untuk kerajaan Melayu menganut agama Islam.




4. Ajaran Islam yang mudah/Ideologi Islam itu sendiri

Faktor yang dikira penting disamping ikutan dan kepatuhan kepada raja mereka, orang Melayu secara beramai-ramai dan suka hati memeluk Islam adalah disebabkan keelokkan ajaran serta keadilan sejagat yang menghapuskan sistem kasta dalam umat manusia yang dibawa oleh Islam. Keadilan dan kebebasan yang tidak membezakan warna kulit dan darah keturunan, menarik minat mereka dalam menghapuskan jurang pemisah dalam serata masyarakat ketika itu.
Islam menekankan cara pergaulan yang baik, cara berpakaian, makan dan sebagainya. Dengan perkataan lain, ajaran Islam menganjurkan kebersihan dari kesucian jasmani dan rohani. Ia dianggap sebahagian daripada iman.
Sebelum agama Islam bertapak dan berkembang di Nusantara, penduduk-penduduknya menganut agama Hindu atau mempercayai fahaman animisme yang diwarisi dari datuk nenek mereka.
Tetapi kerana aspek ajaran Islam itu Iebih baik dan mudah, menyebabkan agama tersebut akhirnya dapat mengatasi perkembangan agama Hindu.
Faktor kesederhanaan, kesucian dan keluhuran agama Islam itu sendiri yang bertunjangkan kepada ketuhanan yang tunggal dan penyamaan taraf antara sesama Islam, tidak sebagaimana agama Hindu yang dianuti oleh penganut-penganut Melayu sebelum itu yang bertuhankan kepada berhala dan dewa.
Agama Islam dianggap agama yang rasional dan praktikal, mudah difahami dan konsepnya sesuai dengan corak dan sistem hidup orang-orang Melayu. Islam telah melahirkan nilai-nilai murni seperti hidup bantu-membantu, bersifat adil, jujur dan sebagainya. Semuanya ini menjadi tarikan kepada orang-orang Melayu untuk menerima Islam. Akhirnya agama Hindu ditolak secara keseluruhannya oleh masyarakat Melayu
Wertheims juga menunjukkan bagaimana idea persamaan dan harga diri bagi setiap insan dalam masyarakat Islam telah rnenjadi daya penarik yang utama kepada penduduk di kepulauan Melayu daripada sistem kasta Hindu yang diamalkan selama ini dalam kehidupan mereka seharian. Sesungguhnya konsep Islam tentang persamaan telah mendapat sambutan yang meluas di kalangan rakyat jelata di daerah-daerah yang didatangi oleh pedagang Islam atau daerah-daerah yang dikuasai oleh kerajaan-kerajaan Hindu. Dengan kata lain,pengislaman yang berlaku di daerah ini adalah disebabkan oleh semangat ideologi Islam itu sendiri.



5. Faktor kesusasteraan

Kesusasteraan  juga telah menjadi saluran penting kepada penyebaran Islam di Asia Tenggara. Dengan kedatangan Islam, masyarakat Nusantara telah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perhubungan utama. Dengan adanya satu bahasa, kegiatan menyebarkan Islam menjadi lebih mudah dan lancar. Kedatangan Islam juga telah memperkenalkan tulisan Jawi. Hasil-hasil sastera Melayu ditulis dalam tulisan Jawi. Hal ini memudahkan para ulama dan pendakwah mengajar tentang ilmu yang berkaitan dengan Islam kerana mereka dapat menguasai tulisan Jawi. Di zaman keagungan Melaka dan Acheh, bahasa Melayu telah dijadikan bahasa pengantar dalam sistem pendidikan mereka. Pelbagai bentuk sastera Arab seperti syair dan gurindam telah mempengaruhi bahasa Melayu. Hasilnya sastera-sastera Islam telah dikembangkan melalui bahasa Melayu dan ini sudah tentu dapat mengembangkan lagi fahaman orang-orang Melayu terhadap ajaran Islam.
Di samping ajaran agama Islam, terdapat hasil-hasil sastera Islam berdasarkan kepada cerita-cerita nabi, perwira-perwira Islam dan lain-lain disebarkan oleh bijak pandai Islam ketika itu. Jadi pengaruh agama Islam tersiar dengan meluas di Nusantara dan berjaya dijadikan satu pegangan yang teguh dan kuat sehingga mengkagumkan mubaligh-mubaligh Kristian yang gagal menjalankan usaha-usaha mereka di Nusantana.
Beberapa tokoh karyawan dan ulama Iuar serta tempatan telah menghasilkan karya-karya yang berunsur Islam sama ada dalam bentuk asli ataupun terjemahan dan saduran. Sebahagian besar daripada karya tersebut seperti Hikayat Nabi Bercukur, Hikayat Raja Khandak, Hikayat Amir Hamzah dan sebagainya begitu diminati oleh orang-onang Melayu. Karya-karya ini mengandungi pelbagai unsur yang boleh mendekatkan kefahaman pembacanya kepada ajaran Islam itu sendiri. Bidang kesusasteraan Islam begitu pesat berkembang di Acheh sehingga melahirkan ramai tokoh sastera seperti Hamzah Fansuri dan Nuruddin al-Raniri yang berhasil mengarang pelbagai jenis kitab agama. Kitab-kitab ini kemudiannya disebarkan ke seluruh jajahan takluk dan hal ini sudah tentu membantu penyebaran Islam ke Nusantara.

6. Peranan ahli tasawuf, sufi dan pendakwah

Pengembang-pengembang agama  pula sungguhpun mereka bukannya orang yang mula-mula sekali membawa masuk agama Islam ke Melaka, tetapi kedatangan mereka kemudiannya telah memesatkan penyebaran itu bersama dengan ajaran-ajarannya sekali. Islam tiada berkehendakkan pengorbanan yang besar dari penganut-penganutnya yang baru memeluk agama Islam. Walau bagaimanapun, hingga kurun yang keempat belas, penyebaran agama Islam telah disekat oleh Majapahit, negara Hindu yang terakhir dan terbesar sekali di Tenggara Asia. Dengan berpecahnya Majapahit, Islam telah mulai tersebar semula dengan cepatnya.
Bukti-bukti juga menunjukkan yang Mu’awiyah bin Abu Sufyan (661-680M.), iaitu Khalifah pertama Kerajaan Bani Umayyah, telah pernah menghubungi Ratu Sima di Jawa pada tahun 674M. Tetapi baru pada zaman Khalifah Umar Abdul Aziz (717-720M), usaha-usaha dakwah Islamiah menampakkan hasil apabila beliau berjaya mengislamkan Srindravarman, Raja Srivijaya di Jambi pada tahun 718M.
Kegiatan penyebaran Islam dikembangkan oleh ahli-ahli tasawuf  dan sufi yang merupakan ulama Islam yang kuat beramal. Kedua-dua golongan ini telah menunjukkan teladan yang baik tentang Islam itu sendiri. Mereka berpakaian bersih, bersopan santun dan bertatatertib sehingga tingkah laku dan tutur kata mereka mempesonakan orang ramai. Di zaman Melaka, golongan ini juga diberi penghormatan yang tinggi oleh pemerintah kerana bijak dalam tutur kata. Nasihatnya didengar oleh sultan dan para pembesar. Di zaman kesultanan Acheh, golongan tasawuf  telah diberi peranan penting dalam pentadbiran. Semasa pemerintahan Sultan lskandar Muda, seramai 22 orang ulama (ahli tasawuf ) telah menganggotai BaIai Gadang yang menjadi pusat bagi membincangkan masalah pentadbiran negara dan masalah agama. Antara mereka termasuklah Hamzah Fansuri dan Nuruddin aI-Raniri. Mereka telah memberi sumbangan yang besar kepada  Acheh dalam kegiatannya sebagai pusat penyebaran Islam di Asia Tenggara.




  TEORI KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU

Antara teori-teori yang ada di tanah melayu ialah:

i) Teori dari India

Sarjana-sarjana tidak sependapat tentang dari kawasan manakah di India tersebut sebagai tempat asalnya Islam di rantau ini. Kebanyakan hujah-hujah untuk menegakkan teori ini hanya mengemukakan abad ke-13 M sebagai tarikh bermulanya Islam di Nusantara, walhalnya proses Islamisasi di sini sudah pun berjalan sejak abad pertama hijrah lagi.

ii) Teori dari Cina

Penemuan Batu Bersurat di Terengganu yang bertarikh 1386 (sebenarnya bertarikh 1303M) yang disamakannya dengan batu nisan di Champa Selatan. Menurut Dr. Abdul Jalil Hj. Hassan, dalam catatan  sejarah Chau-Ju-Kua (1225 M) terdapat negeri islam yang disebut sebagai ‘Fo-lo-an’. Bagi Paul Wheatly besar kemungkinan Fo-Lo-an ini ialah Kuala Brang di Terengganu yang menjalankan perniagaan dengan orang Arab di samping Srivijaya. Dengan terjumpanya Batu Bersurat (1303 M) di Kuala Brang tersebut, nyatalah betapa pentingnya peranan Terengganu sebagai kawasan pengaruh Islam ketika itu. Dan ini juga menunjukkan yang Islam stang melalui Pantai Timur, yang bererti ianya datang melalui China atau Indochina.

iii) Teori dari Arab/ Parsi

Menurut pendapat Syed Muhammad AL-Naguib Al-Attas:
1. Jika ditinjau kenyataan hasil kesusasteraan keagamaan yang telah merujuk kepada sumber-sumber tulisan lama islam yang berkenaan dengan Kepulauan ini kita akan dapati bahawa tiada suatu pun laporan, rujukan atau sebutan yang merujuk kepada penulis atau kepada kitab yang berasal dari india atau digubah oleh orang India.
2. Mubaligh-mubaligh lama Islam di daerah ini pun terdiri dari orang-orang Arab atau Arab/Parsi seperti yang ternyata pada gaya nama dan gelaran mereka masing-masing.
3. Kandungan faham keagamaan yang dibawa oleh mereka adalah bersifat Timur Tengah, bukan India. Misalnya kedudukan dan cara penghuraian akidah-akidah pelbagai mazhab ilmu tasawuf, peribentuk  tulisan jawi dan corak beberapa huruf-hurufnya, nama gelaran bagi hari-hari mingguan, cara melafazkan Al-Quran dan lain-lainya menyatakan cirri-ciri tegas bangsa Arab, bukan India, sebagai pembawa dan penyebar asli agama Islam di rantau ini.





  
KESIMPULAN

Setelah penerangan yang panjang lebar di atas berdasarkan kepada faktor faktor  yang telah dikumpul, maka dapat disimpulkanbahawa agama islam berkembang dinusantara bukanlah disebabkan faktor tertentu. Antara sebabnya ialah perdagangan. Juteru pemelukan agama islam dikalangan para pembesaran dan raja merupakan pemangkin perkembangan agama islam di nusantara memandangkan sifat masyarakat melayu itu sendiri yang taat kepada raja, menyebabkan mereka turut memeluk agama islam. Pada masa yang sama perkhawinan turut menyumbang kepada faktor islam di nusantara . pada penghujung kurun yang keempat belas yang berlaku juga menyebabkan masyarakat melayu mudah menerima islam. Kesemua ini berkait rapat dengan corak maritime kawasan nusantara yang mudah menerima pengaruh agama melalui kawasan persisiran selat Melaka.

 
RUJUKAN

·        Normurni Mohamad, Razana Fatin Abdullah@Razali, Mohamad Faizal Ahmat 2016, Pengajian Malaysia, Selangor Darul Ehsan, Oxford Fajar
·        https://www.google.com.my/search?biw=1366&bih=657&tbm=isch&sa=1&q=POLITEKNIK&oq=POLITEKNIK&gs_l=img.3..0l10.52745.56647.0.57449.16.8.1.4.4.0.509.1007.2-2j5-1.3.0....0...1c.1.51.img.8.8.1060.qe-KPs0bjuY#tbm=isch&q=politeknik+sultan+ahmad+shah


LAMPIRAN



Batu bersurat di terengganu





Perkahwinan




Golongan pembesar meyebarkan agama Islam




                


Agama islam disebar melalui perdagangan









                           PETA LALUAN PENYEBARAN ISLAM                           
 

No comments:

Post a Comment